2025 was voor PIA Group het jaar waarin de puzzelstukjes op hun plaats vielen. De basis is gelegd, de schaal bereikt en de eerste resultaten van gezamenlijke investeringen werden zichtbaar. “We zijn uit de kip-ei-fase”, zegt Ewout Brouwers, CEO van PIA Group Nederland. “We schalen in 2026 verder op. Dat zonder ons lokale DNA te verliezen.”
PIA Group begon eind 2022 in Nederland en is een groep van sterke, ondernemende accountantskantoren die samen investeren in schaal. Dat zonder hun lokale identiteit te verliezen. Inmiddels telt de groep ruim 1.300 medewerkers in Nederland, verdeeld over 16 labels en 43 fysieke locaties. “We zijn geen alliantie organisatie, maar één economische eenheid met een unieke governance-structuur”, aldus Brouwers. “Om het zo te zeggen: Iedere speedboot heeft zijn eigen kapitein, maar we varen wel samen dezelfde koers.”
Verder uitbouwen supportteam
2025 stond in het teken van het verder uitbouwen van het supportteam in Utrecht, dat inmiddels 35 specialisten telt op het gebied van projectmanagement, data, technologie en strategie. “Dat zijn profielen die een individueel kantoor niet snel had kunnen aantrekken”, zegt Brouwers. “Zij helpen ons om gezamenlijke kansen en uitdagingen – technologie, compliance, HR/recruitment, dienstverlening en kruisbestuiving – op te pakken. Samen met onze accountants en adviseurs.”
Ontwikkeling van pilots
Een belangrijk resultaat van 2025 is de ontwikkeling van pilots waarin technologie wordt ingezet om de kwaliteit en efficiëntie van dienstverlening te verbeteren. Denk aan het automatisch genereren van managementletters op basis van dossiers en klantgesprekken of het combineren van klantdata met slimme prompts in een beveiligde AI-omgeving. “Wat we als individueel kantoor nooit hadden kunnen bouwen, realiseren we nu samen.”
2026: Samen steeds sterker
Het motto in 2025 was being in control. “Kortom, de bestendiging van de ingeslagen koers en verstevigen van ons fundament.” Voor 2026 is het motto ‘samen steeds sterker’. De focus ligt op het verder uitrollen van succesvolle pilots, het verdiepen van samenwerking tussen kantoren en het versterken van de gezamenlijke strategische kalender. “We willen niet alles hetzelfde maken om maar een lijn te trekken”, benadrukt Brouwers. “Integendeel, we trekken samen op bij de thema’s die er echt toe doen. Don’t fix what is not broken, zeggen we hierbij heel vaak. Laten we nu samen energie steken in een beperkt aantal zaken die écht het verschil maken.”